MITÄ ON TOIMINNALLINEN TREENI?

Funktionaalinen- eli toiminnallinen treeni on kehon kokonaisvaltaista treenaamista niin, että keho toimii paremmin arkielämässä ja urheilussa. Toiminnallisessa treenissä tehdään liikkeitä paljon oman kehon painolla sekä vapailla painoilla. Suuri osa liikkeistä on koko kehoa monipuolisesti kuormittavia, ja toiminnallinen treeni haastaa niin voimaa, kestävyyttä, kehonhallintaa, koordinaatiota kuin liikkuvuuttakin. Toiminnallisessa treenissä yleisesti käytettyjä välineitä ovat mm. kahvakuula, levytanko, käsipainot, köydet, renkaat, leuanvetotanko, kelkka, boksi jne. Toiminnalliseen treeniin voi yhdistää myös erilaisia taitoja sekä vaikkapa uintia, juoksua tai soutua. Vain taivas on rajana!

MIKSI TOIMINNALLINEN TREENI?

Toiminnallinen treeni on hauskaa, eikä treenien parissa taatusti tule tylsää! Kahta samanlaista treeniä ei tarvitse tehdä jos ei huvita, vaan myös treenien monipuolisuus on toiminnallisessa treenissä erittäin ok! Yhtenä päivänä voit harjoitella päälläseisontaa ja toisena hapottaa lihaksia kyykkäämällä sekä punnertamalla.

Sopii kotiin! Toiminnallista treeniä tehdessä et välttämättä tarvitse mitään välineitä, mutta pienetkin välineinvestoinnit, kuten kahvakuula, laajentaa treenimahdollisuuksia älyttömän paljon. Toiminnallista treeniä tehdessä kannattaa hyödyntää myös mm. urheilukeskukset, ulkosalit ja jopa leikkipuistot.

Haastaa kehoa monipuolisesti, sillä vapailla painoilla sekä kehonpainolla tehdyt liikkeet vaativat hyvää kehonhallintaa ja liikkuvuutta. Treenien teho pitää huolen, että myös lihasvoima- ja kestävyys sekä hapenottokyky paranevat.

Toiminnallinen treeni ei vaadi välttämättä edes tunnin salilla huhkimista, sillä treenit ovat monesti intensiivisiä, eikä aikaa mene joka sarjan välillä pitkiin palauttelusessioihin.

MITEN TOIMINNALLISTA TREENIÄ VOI TEHDÄ?

Toiminnallinen treeni on hyvin laaja käsite, ja sitä voi tehdä monella eri tavalla. Tyypillinen toiminnallinen treeni on intensiivistä ja melko lyhytkestoista treeniä, joka sisältää yksinkertaisilla välineillä tai oman kehon painolla tehtyjä liikkeitä.

Treenin voi koostaa monella eri tavalla, tässä yleisimpiä:
Aikaa vastaan tehdessä treeni on tarkoitus suorittaa mahdollisimman lyhyessä ajassa. Voit valita vaikkapa 5 eri liikettä, joita teet 5 kierrosta mahdollisimman nopeasti.
AMRAP -treenissä (as many rounds/reps as possible) aika/nopeus määrittelee tehtyjen kierrosten määrän. Eli esimerkiksi 30 minuutin aikana tehdään treeniä niin monta kierrosta kuin ehditään.
EMOM (every minute on the minute) tarkoittaa sitä, että määritelty liike ja toistomäärä täytyy tehdä yhden minuutin aikana. Jos aikaa minuutista jää, loppuajan saa levätä, kunnes uusi minuutti taas alkaa.

Perinteisiä liikkeitä ovat mm. kahvakuulaheilautus, erilaiset kyykyt, punnerrus, istumaannousu, köysikiipeily, leuanveto, dipit… näin muutamia mainitakseni. Listaa voisi jatkaa miltei loputtomiin 😀

Toiminnallisessa treenissä on äärimmäisen tärkeää kiinnittää huomiota puhtaaseen suoritustekniikkaan. Kehonhallinta ja erityisesti keskivartalon tuki kannattaa tsekata kuntoon ja tehdessä huolehtia, että liikkeet pystytään tehdä puhtaasti. Vauhti ei saisi mennä tekniikan edelle.

KENELLE TOIMINNALLINEN TREENI SOPII?

Toiminnallinen treeni sopii oikeastaan kenelle tahansa perusterveelle sen monipuolisuuden ansiosta. Jokainen tekee treenit omaan tahtiin ja liikevariaatioita on kaikentasoisille ja -kuntoisille.
Jos kunto on päässyt rapistumaan, kannattaa treeneissä huolehtia, ettei syke pääse nousemaan liian korkealle. Kun kunto kohoaa, voi vauhtia lisätä pikkuhiljaa.

HAASTAN SUT KOKEILEMAAN!

Ja sitten hyviä uutisia toiminnallisesta treenistä kiinnostuneille! Mulla on tulossa syksyllä toiminnallisen treenin haaste, joka kestää 3 viikkoa. Joka päivälle on valmiita treenejä, vinkkejä, tietoa ja tehtäviä!
Kuka on messissä? 🙂

~ Amanda


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *